"SprawujÄ oni obrzÄdy religijne na czeĹÄ czĹowieka skazanego na ĹmierÄ i Ĺźe adorujÄ belki krzyĹźa na ktĂłrym on zawisĹ..."(Minucjusz Feliks, Oktawiusz 9, Mowa w senacie).
Tak opisywaĹ to Justyn MÄczennik (ur. 100) w "Dialogu z Ĺťydem Tryfonem": "Gdy lud walczyĹ z Amalekitami, a syn Nawego o przydomku Jezus dowodziĹ bitwÄ , sam MojĹźesz modliĹ siÄ do Boga, majÄ c rÄce z obu stron rozciÄ gniÄte. Or i Aaron podtrzymywali je przez caĹy dzieĹ, aby mu ze zmÄczenia nie opadĹy. JeĹli bowiem MojĹźesz choÄ trochÄ zmieniaĹ tÄ figurÄ, naĹladujÄ cÄ krzyĹź, narĂłd ponosiĹ klÄskÄ. O ile zaĹ trwaĹ w tej postawie, o tyle odnoszono zwyciÄstwo nad Amalekiem. Ten, co zwyciÄĹźaĹ, przez krzyĹź zwyciÄĹźaĹ. ZaprawdÄ nie dlatego wzrastaĹa moc ludu, Ĺźe MojĹźesz tak siÄ modliĹ, ale dlatego, Ĺźe na czele bitwy byĹo imiÄ Jezusa, a ponadto dlatego, Ĺźe MojĹźesz wyobraĹźaĹ znak krzyĹźa".
![]() |
Odtworzone rzymskie labarum |
Ta grupa cytatĂłw nie mĂłwi wiele o ksztaĹcie krzyĹźa, ale raczej o jego znaczeniu w Ĺźyciu pierwszych chrzeĹcijan. W wiÄkszoĹci wypadkĂłw teksty mĂłwiÄ o czynieniu znaku krzyĹźa. Trudno sobie wyobraziÄ, jak moĹźna czyniÄ znak pala. CzyĹźby byĹ to znak pionowej kreski? Raczej nie - jaki byĹ ksztaĹt znaku kreĹlonego na czole mĂłwi Orygenes. Dlaczego zatem pisma mĂłwiÄ o krzyĹźu a nie linii, odcinku czy kresce? Podobny symbol znaczÄ cy i wyróşniajÄ cy ludzi jest opisany w pismach apokryficznych o zstÄ pieniu do piekieĹ.
ĹJ odrzucajÄ te pisma, poniewaĹź byĹy one pisane przez katolikĂłw, wiÄc sÄ nieobiektywne. Co ciekawe, nie odrzucajÄ Biblii, ktĂłra przez tych i jeszcze późniejszych katolikĂłw zostaĹa ostatecznie skompilowana. ĹJ odrzucajÄ teĹź pisma pogaĹskie, bo poganie jako niechrzeĹcijanie nie sÄ obiektywni. ZaprawdÄ, szkoda, Ĺźe w tych czasach nie byĹo ĹJ, bo oni sÄ niewÄ tpliwie najobiektywniejsi z obiektywnych.