Autor: Marcin Majchrzak
Ĺwiadkowie Jehowy wierzÄ , Ĺźe Jezus umarĹ na prostym palu. Ich wiara opiera siÄ jedynie na pierwszoplanowym znaczeniu starogreckiego sĹowa stauros, ktĂłre przede wszystkim oznacza pal lub sĹup, ale oznacza takĹźe krzyĹź, na co wskazujÄ wszystkie sĹowniki i leksykony.
Jak w przypadku wielu innych nauk ĹJ takĹźe i ta nie jest aktualna od poczÄ tku ich istnienia (czyli oficjalnie od roku 1881, a nieoficjalnie od 1870, a nie, jak podaje Towarzystwo StraĹźnica, od Abla, syna Adama i Ewy). Do roku 1935 wierzono, jak wszyscy inni chrzeĹcijanie, Ĺźe Jezus umarĹ na krzyĹźu. W 1936 roku wydano ksiÄ ĹźeczkÄ "Bogactwo" ktĂłra miaĹa wykazaÄ, Ĺźe Jezus umarĹ na palu, a jedynie stwierdziĹa bez Ĺźadnych dowodĂłw, Ĺźe "Jezus zostaĹ ukrzyĹźowany nie na krzyĹźu z drzewa, jak przedstawione jest na licznych obrazach i malowidĹach, zrobionych i wystawionych przez ludzi. Jezus zostaĹ ukrzyĹźowany w ten sposĂłb, Ĺźe jego ciaĹo przybito do pnia" (s. 23). Od tej pory nauka ta jest obowiÄ zujÄ ca, z tÄ drobnÄ róşnicÄ , Ĺźe sĹowo "pieĹ" zastÄ piono sĹowem "pal". Za gĹoszenie innej nauki moĹźna zostaÄ wykluczonym.
W poniĹźszych punktach przedstawiam listÄ argumentĂłw biblijnych, archeologicznych, historycznych, medycznych i jÄzykowych jednoznacznie wskazujÄ cych, Ĺźe narzÄdziem Ĺmierci Jezusa byĹ krzyĹź, nie pal. Dodam, Ĺźe raczej nie byĹ to krzyĹź ĹaciĹski jaki widzimy dziĹ w koĹcioĹach, ale miaĹ ksztaĹt litery T.
Dla unikniÄcia nieporozumieĹ:
ChcÄ przez to uniknÄ Ä niejednoznacznoĹci jaka mogĹaby wyniknÄ Ä, Ĺźe ktoĹ przez ukrzyĹźowanie bÄdzie rozumiaĹ przybicie do krzyĹźa prostego.
Wiele tekstĂłw pochodzi z anglojÄzycznych ĹşrĂłdeĹ. Zamieszczam tutaj ich wĹasne tĹumaczenia. W razie potrzeby i moĹźliwoĹci sĹuĹźÄ oryginalnym tekstem angielskim.
Wszystkie wyróşnienia pismem pĂłĹgrubym pochodzÄ ode mnie.
C. T. Russel, zaĹoĹźyciel sekty ĹJ, nie spodziewaĹ siÄ chyba, Ĺźe prorokowaĹ o swej wĹasnej organizacji:
"Jak w czasie Ĺźniw Ĺťydowskiego Wieku, krzyĹź Chrystusowy byĹ dla ĹťydĂłw, oczekujÄ cych chwaĹy i wĹadzy kamieniem obraĹźenia, a dla uczonych GrekĂłw gĹupstwem, tak samo w czasie Ĺźniw Wieku Ewangelii rĂłwnieĹź bÄdzie kamieniem obraĹźenia i opokÄ zgorszenia" ("Boski plan wiekĂłw", s. 300)
Tymczasem ludzie Ĺşli i zwodziciele bÄdÄ siÄ dalej posuwaÄ ku temu, co gorsze, bĹÄ dzÄ c i [innych] w bĹÄ d wprowadzajÄ c. (2 Tm 3:13, BT)
Marcin Majchrzak
Aktualizacja: 4 lutego 2001