
KrzyĹź czy pal?
Kara ukrzyĹźowania w Imperium Rzymskim
Co ciekawe, ĹJ starannie unikajÄ
tego tematu. JeĹźeli zdarzy siÄ juĹź o niego zahaczyÄ, to twierdzÄ
, Ĺźe Rzymianie przybijali skazaĹcĂłw do crux simple (czyli do pala), mimo iĹź wszystkie publikacje historyczne mĂłwiÄ
o krzyĹźowaniu, a nie palowaniu.
Teksty greckojÄzyczne uĹźywajÄ
terminu "stauros" zawsze w kontekĹcie wykonywania kary. Kiedy jednak chodziĹo o karÄ nabicia na pal (nie przybicia do pala), wĂłwczas zamiast "stauros" uĹźywane byĹo sĹowo "skolops".
Wszystkie poniĹźej wymienione cytaty pochodzÄ
z Ĺaciny. W kaĹźdym przypadku uĹźywane byĹo sĹowo "crux". Na okreĹlenie pala, takĹźe sĹuĹźÄ
cego do kary Rzymianie mieli osobne okreĹlenie: "palus", "stipes", "adminiculum" (kiedy jest uĹźywany jako podpora), "vallus" (kiedy jest uĹźywany jako przeszkoda, zwĹaszcza do obwarowania "castra", obozĂłw wojskowych). JeĹźeli jest uĹźywany jako narzÄdzie tortury, autorzy klasyczni mĂłwia: "ad palmn alligare"; "figere in palum" i nie uĹźywajÄ
terminu "crux", stosowanego wĹaĹnie do oznaczenia tradycyjnego "krzyĹźa".
- Seneka
PoglÄ
dy Seneki na temat Ĺmierci sÄ
dobrze znane, pozostawiĹ on bowiem bogatÄ
spuĹciznÄ literackÄ
. Mimo iĹź nie zajmuje siÄ szczegĂłĹowo technikÄ
zadawania Ĺmierci, to z jego tekstĂłw moĹźna wiele siÄ dowiedzieÄ.
- I tak Rzymianie, wg Seneki, stosowali nastÄpujÄ
ce rodzaje kary Ĺmierci: Ĺcinanie, topienie w worku, zrzucanie ze skaĹy, powieszenie (takĹźe gĹowÄ
w dĂłĹ), rozerwanie wozami, rzucanie dzikim zwierzÄtom, oraz nabijanie na pal (Ad Marc. 20:3, Epist 14.5) i krzyĹźowanie (Ad Marc. 20:3, De vita beata 19:3, De ira 1:2:2, 3:3:6)
- O nabijaniu na pal i krzyĹźowaniu pisze w jednym zdaniu wyraĹşnie rozróşniajÄ
c te dwa rodzaje Ĺmierci: "jedni (...) zawiĹli z gĹowÄ
zwrĂłconÄ
do ziemi, drudzy nawleczeni na pale w ten sposĂłb, Ĺźe im one przebodĹy czÄĹci wstydliwe inni ramiona rozpostarli na krzyĹźu" ("O pocieszeniu do Marcji" Ad Marc. 20:3). Jak wyraĹşnie widaÄ z tego fragmentu, istniaĹ pal, na ktĂłry czĹowiek byĹ nabijany i krzyĹź na ktĂłrym rozkĹadaĹ rÄce. Co ciekawe, ĹJ przytaczajÄ
czasem ten fragment na poparcie tezy o palu, ucinajÄ
c cytat na sĹowie "wstydliwe"...
- W innym tekĹcie rĂłwnieĹź wyraĹşnie odróşnia zadawanie Ĺmierci przez nabicie na pal i przez rozpiÄcie na krzyĹźu: "MoĹźesz mnie rozpiÄ
Ä na krzyĹźu lub postawiÄ mi ostry pal, bym siedziaĹ na nim. CzyĹź warto zadawaÄ sobie bĂłl wbijajÄ
c siÄ na pal, byle tylko odwlec troszeczkÄ (...) koniec mÄczarni?" (Listy moralne do Lucyliusza, 101:13)
- Seneka daje takĹźe doskonaĹe rozróşnienie krzyĹźa i sĹupa: "Skoro usiĹujÄ
oderwaÄ siÄ od krzyşów, do ktĂłrych kaĹźdy z was wbija swe gwoĹşdzie? JeĹźeli jednak muszÄ
siÄ mÄczyÄ na krzyĹźach, kaĹźdy z nich wisi na jednym sĹupie. Ci jednak, ktĂłrzy ĹźyjÄ
na wĹasnÄ
udrÄkÄ i spotwarzajÄ
tamtych, sÄ
rozpostarci na tylu krzyĹźach, ile namiÄtnoĹci ich drÄczy i pÄta" (...) "niektĂłrzy plujÄ
z krzyĹźy na swoich widzĂłw" (O Ĺźyciu szczÄĹliwym 19:3) - jak Ĺatwo zauwaĹźyÄ, Seneka uĹźywa sĹowa "sĹup" jako podpory krzyĹźa, w sensie pojedynczego umiejscowienia krzyĹźa w ziemi.
- Inni rzymscy literaci
- Plautas w dziele Carbonaria opisaĹ procedurÄ krzyĹźowania: "niech dĹşwiga swoje 'patiblulum' przez miasto, a nastÄpnie bÄdzie przybity do krzyĹźa" - "
patibulus ferar per urbem, deinde adfigar cruci
".
- Ten sam Plautas w komedii 'Mostellaria' opowiada o ukrzyĹźowaniu i mĂłwi wyraĹşnie o patibulum, na ktĂłre zostaĹy rozciÄ
gniÄte rÄce skazaĹca; patibulum byĹo niesione, potwierdza Plautas, przez samego cierpiÄ
cego aĹź na miejsce egzekucji. Opis niezwykle podobny do ewangelicznego.
- Ponadto potwierdza, Ĺźe skazaĹca przybijano do krzyĹźa czterema gwoĹşdziami:
Ubi sunt isti plagipatidae, ferritribaces viri, vel isti qui hosticas trium nummum causa subeunt sub falas, ubi quinis aut denis hastis corpus transfigi solet? ego dabo ei talentum, primus qui in crucem excucurrerit; sed ea lege, ut offigantur bis pedes, bis bracchia. Ubi id erit factum, a me argentum petito praesentarium. Titus Maccius Plautus, Mostellaria, I, IV, "Musaios".
- O krzyĹźach wspomina teĹź Petroniusz: "zarzÄ
dca prowincji kazaĹ powiesiÄ bandytĂłw na krzyĹźach" (Satyryki 111-12, ok. 61 r)
- Poeta Horacy pisze na przykĹad o palu, ale, podobnie jak Seneka, pisze o nabijaniu na pal a nie palowaniu, jak chcÄ
to widzieÄ ĹJ: "ĹťyÄ mi dozwĂłl, choÄbym w zapĹatÄ na ostrym palu / CierpieÄ miaĹ mÄki" (PieĹĹ 2, ksiÄga II)
- StaroĹźytni historycy o krzyĹźowaniu
- Swetoniusz, piszÄ
cy po Ĺacinie, rozróşniaĹ wyraĹşnie krzyĹź od sĹupa: "Jeszcze przedtem ukrzyĹźowaÄ kazaĹ kopistĂłw, ktĂłrzy tÄ historiÄ przepisali" (Domicjan 10); "Podskarbiego w przeddzieĹ ukrzyĹźowania zaprosiĹ do swej sypialni, przynagliĹ usiÄ
ĹÄ na Ĺóşku obok siebie..." (Domicjan 11) "UkrzyĹźowaÄ kazaĹ [Galba] pewnego opiekuna za to, Ĺźe otruĹ swego pupila, po ktĂłrym spadek z kolei jemu przypadaĹ w udziale. Gdy patron upraszaĹ o pewne wzglÄdy w wymiarze kary, powoĹujÄ
c siÄ na to, Ĺźe jest obywatelem rzymskim, Galba (...) kazaĹ zmieniÄ i wystawiÄ inny krzyĹź, o wiele wyĹźszy od innych i pomalowany na biaĹo" (Galba 9). "Oto przebrany [Neron] w skĂłrÄ dzikiego zwierzÄcia wypadaĹ z klatki i rzucaĹ siÄ na organy pĹciowe mÄĹźczyzn i kobiet przywiÄ
zanych do sĹupa". Jak Ĺatwo zauwaĹźyÄ, Swetoniusz zawsze w kontekĹcie wykonywania kary Ĺmierci uĹźywaĹ sĹowa krzyĹź, nigdy zaĹ pal czy sĹup.
- Rzymski historyk, Liwiusz, piszÄ
cy jak Swetoniusz po Ĺacinie, teĹź mĂłwi o krzyĹźowaniu, a nie palowaniu: "CzÄĹÄ juĹź zgromadzonych [pretor (praetor peregrinus) Manlius Acilius Glabrio] zwyciÄĹźyĹ w walce - wielu z nich polegĹo, wielu dostaĹo siÄ do niewoli. Jednych, ktĂłrzy byli naczelnikami spisku, kazaĹ wychĹostaÄ i przybiÄ do krzyĹźa, innych odesĹaĹ panom" (Livius, XXXIII 36)
- W przypadku kary ostatecznej wszyscy staroĹźytni zgodnie piszÄ
o krzyĹźu i krzyĹźowaniu, natomiast wyraĹşnie zaznaczajÄ
, kiedy byĹ uĹźywany sĹup. Tak rozróşniaĹ Swetoniusz i Diodoros: "Damophilos z Henny (...) rozkazaĹ przywiÄ
zaÄ ich [niewolnikĂłw] do kolumny i wychĹostawszy odesĹaĹ zuchwale" (Diodoros, Biblioteka historyczna, XXXIV 2, Exc. Vat., p. 100, 101).
- Jeszcze jeden tekst ĹaciĹskojÄzycznego pisarza Florusa: "On bowiem [Perperny] zwyciÄĹźonych i obleganych ostatnio pod HennÄ
gĹodem jakby zarazÄ
zdusiĹ, rozbĂłjnikĂłw ukaraĹ wiÄzieniem, kajdanami, ukrzyĹźowaniem" (Florus, Rzymskich wojen dwie ksiÄgi, II 7, Wojna niewolnicza)
- "Poza tym na Sycylii powstaĹa zaraza wojny niewolniczej szeroko dotknÄĹa liczne prowincje. Albowiem i w Minturnae 450 niewolnikĂłw ukrzyĹźowano i w Sinuessie do 4000 niewolnikĂłw Quintus Metellus i Gnaeus Servilius Caepio zgnietli" (...) "Na Sycylii bowiem po konsulu Fulviusie konsul Piso zdobyĹ miasto Mamertium, gdzie zabiĹ 8000 zbiegĹych niewolnikĂłw i ktĂłrych mĂłgĹ pochwyciÄ, ukrzyĹźowaĹ" (Orosius, DziejĂłw przeciwko poganom ksiÄ
g siedmioro, V 9)
- Sallustius piszÄ
c o powstaniu Spartakusa i jego fortelu w wywiedzeniu Rzymian w pole pisze o palach, ale nie w kontekĹcie wykonywania kary Ĺmierci: "jako straĹźnikĂłw z dala widnych postawili przed bramÄ
obozu ĹwieĹźe trupy podparte palami". (Sallustius, Dzieje, III 96)
- Znakomity przykĹad rozróşniania, kiedy stosowano pal, a kiedy krzyĹź daje ĹaciĹskojÄzyczny historyk Appian: "[Licinius Crassus] ĹcigaĹ wycofujÄ
cego siÄ [Spartakusa] aĹź do morza, w celu przeprawienia siÄ na SycyliÄ. Skoro go dosiÄgnÄ
Ĺ, zamknÄ
Ĺ go rowem i waĹem, i palami" (...) "Spartakos (...) jeĹca rzymskiego ukrzyĹźowaĹ w przestrzeni miÄdzy dwoma wojskami, by pokazaÄ swoim widok losu, jaki ich czeka, jeĹli nie zwyciÄĹźÄ
" (...) "wyginÄli wszyscy, prĂłcz 6000, ktĂłrych ujÄto i ukrzyĹźowano wzdĹuĹź caĹej drogi z Kapui do Rzymu" (Appian, Dzieje rzymskie, Wojna domowa, I 539-558)
- "Nie zajmowali siÄ braniem jeĹcĂłw, sprzedaĹźÄ
ani Ĺźadnym innym handlem wojennym, tylko Ĺmieszno im byĹo do rzezi, stryczka, ognia i krzyĹźa" (Tacyt, Dzieje, t. 1, ksi, 14)
- "Cierpieli rozszarpywani przez psy albo przybici do krzyşów" (Tacyt, Dzieje, t. 1, ksi, 14)
- O krzyĹźowaniu a nie palowaniu pisze teĹź Fillon w "Przeciw Flakkusowi": "Znane sÄ
mi przypadki, gdy w przeddzieĹ takiego ĹwiÄta [urodzin cesarza] zdejmowano ukrzyĹźowanych (...) Lecz Flakkus nie wydaĹ polecenia, by zdjÄ
Ä ciaĹa ukrzyĹźowanych. (...) "[Ĺťydzi] byli aresztowani, chĹostani, torturowani i po tych wszystkich zniewagach, ktĂłrych byĹo tyle, ile tylko ich ciaĹa mogĹy znieĹÄ, ostateczna karÄ
byĹ krzyĹź. (...) [Flakkus] zarzÄ
dziĹ ukrzyĹźowanie Ĺźywych" (72, 84)
- Rzymscy prawnicy o karach najwyĹźszych
- Rzymski prawnik Paulus (II w) w swoich sentencjach wylicza róşne sposoby kary, przy czym za najwyĹźszÄ
(summum supplicium) uwaĹźa miÄdzy innymi ukrzyĹźowanie (crux): "Summa supplicia sunt crux crematio decollatio" (Sentencje Paulusa 5:17:2)
- Prawnik Kallistratus (II/III w) za najwyĹźszÄ
uwaĹźa powieszenie na widĹach (ad furcam): "Capitalium poenarum fere isti gradus sunt, summum suplicium esse videtur ad furcam damnatio" (D. 48:19:28, pr. Call 1.6 Call de cogn.) WidĹy sĹuĹźÄ
ce do wieszania miaĹy ksztaĹt litery Y. Kara powieszenia na widĹach zastÄ
piĹa karÄ ukrzyĹźowania (na krzyĹźu T lub ĹaciĹskim) zniesionÄ
przez Konstantyna po upaĹstwowieniu chrzeĹcijaĹstwa. Wielu historykĂłw uwaĹźa, Ĺźe poprzeczna belka (patibulum) dĹşwigana przez skazaĹca pochodziĹa miaĹa pierwotnie ksztaĹt spĹaszczonej litery V i dopiero później zostaĹa zastÄ
pionÄ
prostÄ
belkÄ
.
- Ulpian, prawnik z III w rĂłwnieĹź pisze o karze Ĺmierci na widĹach (ad furcam): "Nam in primis dcuriones in mettallum damnari non possunt nec in opus metalli, nec furcae subici vel vivi exuri" (D. 48:19:11 Ulp. 1.10 de off. proc.). W innym miejscu wylicza kary pod wzglÄdem surowoĹci. WĹrĂłd nich, na trzecim miejscu (po wydaniu dzikim zwierzÄtom i po spaleniu Ĺźywcem) pojawia siÄ powieszenie na widĹach: "alios quero in furca suspendisse" (D. 48:13:7 Ulp 1.7 de off. procon.)
Flawiusz o groĹşbie Bassusa
"[Bassus] kazaĹ mianowicie postawiÄ krzyĹź [gr. stauros], jak gdyby juĹź zaraz miaĹ na nim rozpiÄ
Ä Eleazara. Na ten widok jeszcze wiÄkszy bĂłl ĹcisnÄ
Ĺ serca patrzÄ
cych z twierdzy [...] jÄli oni teraz woĹaÄ, Ĺźe nie sÄ
w stanie patrzeÄ na mÄki" (Flawiusz, Wojna Ĺťydowska, VII:4:4:202).
ObroĹcy twierdzy byli wciÄ
Ĺź oblegani przez Rzymian, ktĂłrzy stale podprowadzali waĹy pod mury, budowali machiny oblÄĹźnicze i wieĹźe. JeĹźeli Bassus postawiĹ w ziemi pal, to co takiego wystraszyĹo obroĹcĂłw? WidokĂłw pali po stronie oblegajÄ
cych ich Rzymian mieli pod dostatkiem, a nagle ten jeden tak bardzo ich przeraziĹ. MusiaĹ staÄ zresztÄ
w pewnej odlegĹoĹci, by nie naraĹźaÄ Rzymian na niebezpieczeĹstwo. Czym takim siÄ wyróşniaĹ, Ĺźe Ĺťydzi z daleka poznali, Ĺźe ten pal ma sĹuĹźyÄ do powieszenia na nim czĹowieka, a nie do budowy nowej machiny czy waĹu?
ĹJ nie potrafiÄ
wskazaÄ Ĺźadnego powaĹźnego wspĂłĹczesnego historyka, ktĂłry dowodziĹby, Ĺźe Rzymianie przybijali ludzi do prostych pali. Nie ma takich publikacji w Ĺźadnym powaĹźnym czasopiĹmie historycznym. Rzymianie rzeczywiĹcie znali i czasami stosowali pal, ale nigdy do niego nie przybijali (przynajmniej nie ma na to Ĺźadnych dowodĂłw) tylko nawlekali na niego.
Spis
Poprzedni NastÄpny
BROOKLYN