
60 pytań do świadków Jehowy
Strona główna / Artykuły
/ 60 pytań do sJ
autor: Justyna
Pytania
opracowano na postawie Questions That Jehovah Witness Do Not Like To Be Asked
. Odnośniki [linki] w tekście oznaczają, że dany temat został szerzej
opracowany na innej stronie serwisu Brooklyn spółka b/o.
1.
Jeżeli Towarzystwo Strażnica odrzuca to, by ktokolwiek mówił o nich,
że są natchnieni, gdyż nie uważają siebie za "Bożego proroka
kierowanego Jego duchem", to na czym polega różnica? Czy jest coś
takiego jak ":nienatchniony prorok"?
- Czy
Towarzystwo kiedykolwiek nauczało czegoś, co jest niezgodne z Biblią?
- Czy
istnieje taka możliwość, że teraz Towarzystwo naucza czegoś, co jest z
niezgodne z Biblią?
- Skoro
WTS otrzymała "nowe światło" w związku z pokoleniem roku 1914
i całkowicie zmieniła swoje zdanie w tej kwestii, czy to oznacza, że byli
Świadkowie Jehowy, wykluczeni przed latami za ten sam punkt widzenia jaki
organizacja ma teraz, zostaną automatycznie przyjęci z powrotem do wspólnoty?
Czy byli Świadkowie w gruncie rzeczy zostali wykluczeni za to, co teraz
jest nauczane jako "Prawda"?
- Czy
Świadkowie Jehowy mogą żywić własne zdanie, które różni się od
ortodoksyjnej doktryny Towarzystwa Strażnica i otwarcie o nim dyskutować z
innymi świadkami?
- Czy
jednostki mogą czytać i rozumieć Biblię same, czy potrzebują
organizacji i jej publikacji, aby tak się stało?
- Jak
dowiedziesz bezpośrednio z Biblii, że rok 1935 jest rokiem, w którym zakończyło
się powołanie do nadziei niebiańskiej? Jaka jest różnica pomiędzy
katolickim odwoływaniem się do tego, co "mówi im organizacja",
że 25 grudzień jest datą narodzin Jezusa, a odwoływaniem się Świadków
Jehowy do tego, co "mówi im organizacja" nt. roku 1935? Czy to
nie hipokryzja, kiedy beszta się "biednych zwiedzionych katolików"
za to, że ich wiara nie ma odpowiedniego poparcia w Biblii, gdy u SJ jest
tak samo?
- Skąd
wiadomo, czy są jakieś wolne miejsca, o ile są, w liczbie 144 000, jeżeli
Jezus zaproponował to Chrześcijanom w pierwszym wieku? Skąd organizacja
zna dokładną liczbę tych wolnych miejsc, jeśli od I w. nie prowadzono żadnych
zapisków?
- Dlaczego
nazywacie się "Świadkami Jehowy", a nie "Chrześcijanami"?
Jeżeli SJ odwołują się do Iz 43:12; 44:8 na poparcie, że powinni być
tak nazwani, "Świadkami Jehowy", czym zatem jest "nowe imię"
przepowiedziane w Iz 62:2? To nie mogą być "Świadkowie Jehowy",
skoro Bóg użył tej nazwy 20 rozdziałów wcześniej. Czy tym imieniem mogą
być "Chrześcijanie" od imienia naszego zbawcy
"Chrystus"?
- Jeżeli
imię Jehowa jest tak ważne, dlaczego nie użyto go w całym Greckim Nowym
Testamencie? Jeżeli ludzie, przepisując Nowy Testament pominęli imię
Boga "YHWH", jak twierdzi tylko Brooklyn, i tym samym zmienili imię
Boże, to jaką możemy mieć pewność w jakikolwiek przekład Nowego
Testamentu? Czy powinniśmy uznać Nowy Testament czy Towarzystwo Strażnica
jako zawodne?
- Jeżeli
imię "Jehowa" jest tak ważne, dlaczego Dz 4: 12 mówią
"... w nikim innym nie ma wybawienia, bo nie ma pod niebem żadnego
innego imienia [w wersecie 10 Jezus Chrystus] danego ludziom, dzięki któremu
mamy zostać wybawieni?
- Jak
należy literować imię Boga, "Jahwe" czy "Jehowa"? Jeżeli
Świadkowie Jehowy twierdzą, że "Jahwe" jest bardziej właściwe,
dlaczego źle literują je jako "Jehowa"? Jeżeli imię Boga jest
tak ważne, czy nie powinni oni nie tylko właściwie je wymawiać ale i
literować?
- Skoro
WTS obecnie odrzuca większość nauk swojego założyciela, C. T. Russella,
(który był prezydentem tej organizacji w latach 1879 - 1916), i skoro
odrzucają "sędziego" J. R. Rutherforda, który zastąpił
Russella jako prezydenta w latach 1916 - 1942, jaką możesz mieć pewność,
że za 25 lat WTS nie odrzuci obecnego prezydenta Miltona Henschela (1992 -
?), jak to miało miejsce z Russelem i Rutherfordem? Jak można wierzyć
organizacji, która odrzuciła swojego założyciela i dwóch pierwszych
prezydentów przez 63 lata swojej działalności - ponad 50% całego czasu,
przez jaki istnieje?
- Towarzystwo
Strażnica twierdzi, że używa Biblii jako swojego "najwyższego
autorytetu". Gdzie w Biblii ktokolwiek zlicza czas poświęcony na głoszenie
na kawałku papieru i są prowadzone karty aktywności określane jako
"wskaźnik ich uduchowienia"? Gdzie w Biblii są pionierzy,
pionierzy pomocniczy, nadzorcy okręgowi, nadzorcy obwodowi, domy Betel i
Sale Królestwa?
- Skoro
Towarzystwo Strażnica przypisuje sobie "sukcesję apostolską",
czy może prześledzić swoje korzenie wstecz, aż do Chrystusa (My 16: 18)?
Jeżeli tak, to kim był ten, który przekazał pochodnię ducha Bożego C.
T. Russelowi, który założył tą organizację? Jak się nazywała ta
osoba lub te osoby?
- W
Przekładzie Nowego Świata za każdym razem greckie słowo "proskuneo"
jest tłumaczone jako "oddać cześć", gdy jest odniesione do
Boga (Obj 5:14, 7:11, 11:16, 19:4, Jn 4:20, etc.). Za każdym razem, gdy
"proskuneo" jest użyte w odniesieniu do Jezusa, jest tłumaczone
jako "oddać hołd" (Mt 14:33, 28:9,28:17, Lk 24:52, Heb 1:6,
itd.), pomimo że jest to po grecku to samo słowo (zob. Gr-Engl Interlinear).
Szczególnie porównaj greckie słowo "prosekunhsan" użyte w
odniesieniu do Boga w Obj 5:14, 7:11, 11:16, i 19:4, oraz w odniesieniu do
Chrystusa w Mt 14:33, 28:9, i 28:17. Co jest przyczyną tej niekonsekwencji?
Gdyby NWT był konsekwentny w tłumaczeniu "proskuneo" jako
"oddać cześć", jak należałoby czytać powyższe wersety w
odniesieniu do Chrystusa?
- Przekład
Nowego Świata oddaje greckie słowo "kyrios" (Gr - pan) jako
"Jehowa" ponad 25 razy w Nowym Testamencie (Mt 3:3, Lk 2:9, Jn
1:23, Dz 21:14, Rzym 12:19, Kol 1:10, lTes5:2, 1Pt 1:25, Obj 4:8, itd.).
Dlaczego słowo "Jehowa" jest tłumaczone, skoro nie pojawia się
w całym greckim tekście? Dlaczego Brooklyn nie jest konsekwentny w tłumaczeniu
kyrios (kurion) jako "Jehowa" w Rz 10:9, 1Cor 12:3, Flp 2:11, 2Tes
2: 1 oraz Obj 22: 21 (zobacz Gr - Engl Interlinear)?
- Do
czego nawiązywał Jezus przez termin "ta świątynia" w Jn
2:18-19? W Jn 2:21 Jan wyraźnie stwierdza, że Jezus używając terminu
"ta świątynia" nawiązywał do swojego ciała. Jeżeli to, czego
naucza Towarzystwo Strażnica o ciele Jezusa po jego śmierci jest prawidłowe,
jak w takim razie wyjaśnisz te werset?
- Jeżeli
Duch Święty jest Bożą nieosobową "aktywną siłą", dlaczego
wypowiada się w sposób bezpośredni i odnosi się do siebie jako
"ja" i "mnie" w Dz 13:2?
- Przekład
Nowego Świata tłumaczy greckie słowa "ego eimi" jako "ja
jestem" za każdym razem, gdy one występują (Jn 6:34, 6:41, 8:24,
13:19, 15:5, itd.), poza Jn 8: 58, gdzie tłumaczy je jako "ja byłem".
Co jest przyczyną tej niekonsekwencji w tłumaczeniu? Jeżeli "ego
eimi" w Jn 8: 58 zostałoby przetłumaczone w ten sam sposób co w
pozostałych wersetach, w których się pojawia, jak należałoby czytać Jn
8: 58? Zobacz Wj 3: 14.
- W
Obj 22:13 - 14 Jezus Chrystus, ten który "przychodzi szybko", mówi
o sobie: "Jam jest Alfa i Omega, pierwszy i ostatni, początek i
koniec". W Obj 1: 17 - 18 Jezus, "martwy, lecz żyję na wieki
wieków", określa siebie jako: pierwszy i ostatni. Obj 21:6, mówiąc
o Bogu stwierdza: "jam jest Alfa i Omega, początek i koniec". Bóg
jest nazwany również "pierwszym" i "ostatnim" w Iz 44:
6 i Iz 48: 12. Jak to możliwe, skoro z definicji tych słów może być
tylko jeden pierwszy i ostatni?
- Jn
1: 3 mówi w odniesieniu do Chrystusa: "Wszystko zaczęło istnieć
przez niego, a bez niego nic nie zaczęło istnieć". Jak Chrystus może
być stworzoną istotą, jeżeli WSZYSTKIE rzeczy zaczęły istnieć przez
niego? Jeżeli Jezus został stworzony, wtedy w nawiązaniu do Jn 1: 3 Jezus
musiałby stworzyć samego siebie.
- Kol
1: 16, gdzie jest mowa o Jezusie, powiedziano że "... wszystko inne
zostało stworzone poprzez niego i DLA NIEGO" Jeżeli Jezus był
Archaniołem Michałem podczas czasu stworzenia, czy anioł mógłby
stworzyć wszystkie rzeczy dla siebie? Iz 43:7 Bóg mówi, że stworzył
"każdego ... ku swojej chwale..."
- Towarzystwo
Strażnica naucza, że 144 000 z Obj 7: 4 będą wzięte w sposób
literalny. Jeżeli 7 rozdział Objawienia należy traktować dosłownie
(literalnie), skąd zatem wg Biblii będą pochodzić owe 144 000? Zobacz
Obj 7: 5 - 8.
- Jeżeli
dusza jest w sumie ,,żywym’’ ciałem, dlaczego Jezus
rozgranicza ciało i duszę u Mt 10: 28?
- Przekład
Nowego Świata tłumaczy Jn 1: 1 następująco: "... a Słowo był u
Boga i Słowo był bogiem". Jak Słowo (Jezus) może być
"bogiem", skoro Bóg mówi w Pwt 32: 39 "Zobaczcie więc, że
to ja jestem i nie ma obok mnie ŻADNYCH bogów..."?
- Jezus
Chrystus został określony jako "Potężny Bóg" w Iz 9: 6 [Iż
9:5] ( "Bo narodziło nam się dziecko... I będą Go zwać Cudowny
Doradca, Potężny Bóg...). Jehowa też jest określony jako Potężny Bóg
(Iz 10: 20 - 21). Jak to możliwe, skoro jest tylko jeden Bóg?
- Jeżeli
Jezus został stracony na palu męki z obiema rękoma nad głową, jak
naucza WTS, dlaczego Jn 20: 25 mówi: "... jeśli
nie zobaczę na jego rękach śladu gwoździ..." sugerując, że do
jego rąk użyto więcej niż jednego gwoździa? Dwa gwoździe zostałyby
użyte, gdyby ukrzyżowano go na krzyżu.
- Jezus
używa zwrotu : "Zaprawdę mówię ci..." ponad 50 razy w Biblii.
W NWT przecinek jest umieszczany po słowie "ci" za wyjątkiem Łk
23: 43, gdzie jest umieszczony po słowie "dzisiaj". Dlaczego w
tym wersecie przecinek jest umieszczony po słowie "dzisiaj"
zamiast po słowie "ci"? Gdyby tłumaczenie tego zwrotu w Jan 23:
43 było konsekwentne z tłumaczeniami tego zwrotu w innych wersetach, gdzie
się ono pojawia (zobacz konkordancję), i przecinek byłby umieszczony po słowie
"ci", jak należałoby czytać ten werset?
- Przekład
Nowego Świata tłumaczy greckie słowo "esti" jako
"jest" niemal w każdym miejscu w Nowym Testamencie (Mt 26:18, 38,
Mk 14:44, Lk 22:38, itd.). { Zob. Greek-English
Interlinear.}. Dlaczego NWT tłumaczy to samo jako
"oznacza" w Mt 26:26-28, Mk 14:22-24, and Łk 22:19? Skąd ta
niekonsekwencja w tłumaczeniu słowa "esti"? Jeżeli NWT byłby
konsekwentny i przetłumaczył greckie słowo "esti" jako
"jest" w tych wersetach, co by te wersety mówiły?
- W
Jn 20: 28, Jan nawiązuje po grecku do Jezusa jako "Ho kyrios moy kai
ho theos moy". Zostało to przetłumaczone dosłownie jako "Mój
Pan i mój Bóg". Dlaczego Jezus w Jn 20: 29, pochwala Tomasza, że
doszedł do takiego wniosku? Jeżeli Jezus nie był naprawdę Panem I BOGIEM
Tomasza, dlaczego Jezus nie poprawił go ani za fałszywe założenie ani
za bluźniercze oświadczenie?
- Jeżeli
Chrystus nie miał powrócić na ziemię widzialnie, jak w takim razie miał
być widziany przez "wszystkie plemiona ziemi" (Mt 24: 30) i przez
"wszelkie oko" (Obj 1: 7) gdy powróci? Jak Chrystus "ukaże"
po raz drugi (Heb 9: 28), skoro nie miał widzialnego powrotu na ziemię?
- Jeżeli
Duch Święty jest bezosobową siłą Bożą, jak to może być, że: odnoszą
się do niego zwroty "ten" oraz "go" (Jn 16: 7 - 8 oraz
Jn 16: 13 - 14); świadczy (Jn 15: 16); smuci się (Iz 63: 10); można
przeciwko niemu zbluźnić (Mk 3: 29); przemawiać (Eze 3: 24; Dz 8: 29, 10:
19, 11: 12; Heb 10: 15 - 17); badać (1Kor 2: 10); pocieszać ( Dz 9: 31);
kochać ( Rz 15: 30); jest Bogiem i można go okłamać (Dz 5: 3 - 4)?
- Obj
14: 9 - 11 mówi, że "jeśli ktoś oddaje cześć bestii... będzie
ogniem i siarką męczony... I dym ich męczarni wznosi się na wieki wieków".
Gdzie "ktoś" mógłby być "męczony... na wieki wieków"?
- Jn
1: 3 mówi w odniesieniu do Chrystusa: "Wszystko zaczęło istnieć
przez niego, a bez niego nic nie zaczęło istnieć". Jak Chrystus może
być stworzoną istotą, jeżeli wszystkie rzeczy zaczęły istnieć przez
niego? Jeżeli Jezus został stworzony, wtedy w nawiązaniu do Jn 1: 3 Jezus
musiałby stworzyć samego siebie.
- Paweł
powiedział: "...ilekroć jecie ten chleb i pijecie ten kielich,
obwieszczacie śmierć Pana, aż on przybędzie" (1Kor 11: 26). Jeżeli
Chrystus przybył w 1914, dlaczego Świadkowie Jehowy kontynuują spożywanie
chleba i wina? Czy nie powinni przestać w roku 1914?
- Jeżeli
wielka rzesza ma żyć wiecznie w raju na ziemi, dlaczego więc 1Tes 4: 17 mówi:
"... my żyjący, którzy pozostaniemy przy życiu, będziemy porwani
obłokach, aby SPOTKAĆ PANA W POWIETRZU; i tak zawsze będziemy z
Panem"?
- Jeżeli
jest 144 00 namaszczonych duchowo ludzi, którzy mają nadzieję na życie w
niebie, i wielka rzesza osób mających nadzieję na życie wieczne na
ziemi, dlaczego Paweł mówi, że jest tylko jedna nadzieja (Ef 4: 4), a
nie dwie?
- Jeżeli
po śmierci nie ma świadomości, w jaki sposób Chrystus głosił po swojej
śmierci "duchom w więzieniu", które żyły za czasów Noego
(1Pt 3: 18 - 20) i jak dobra nowina mogła być "oznajmiona również
umarłym" (1Pt 4: 5 - 6)?
- W
Flp 2: 9, NWT dodano słowo "inne" mimo że nie ma go w greckim
oryginale (Zob. Gr - Engl Interlinear). Jaka jest przyczyna na umieszczenie
tam tego wyrazu? Czy słowo "Jehowa" jest imieniem? Zobacz Wj 6:
3, Ps 83: 18 i Iz 42: 8. Jak należałoby czytać ten werset, gdyby słowo
"inne" nie było tam umieszczone? Co Biblia mówi o dodawaniu słów
do Biblii? Zobacz Prz 30: 5 - 6
- W
Obj 19: 1, gdzie powiedziano, że ma znajdować się ,,wielka rzesza''?
- Jeżeli
Chrześcijanie są prześladowani z powodu imienia Jehowy, dlaczego Chrystus
powiedział pierwszym chrześcijanom, że będą prześladowani z powodu
jego (Jezusa) imienia, a nie Jehowy (Mt 24:9, Mk 13:13, Lk 21:12, 17, Jn
15:2 and Dz 9:16)?
- W
Kol 1: 15 - 17 (NWT) dokłada słowo "inne" 4 razy pomimo, że nie
ma go w oryginale po grecku (Zob. Gr - Engl Interlinear). Dlaczego dodano słowo
"inne"? W jaki sposób czytałoby się te wersety, gdyby nie
umieszczono tam słowa: "inne"? Co Pisma mówią o dodawaniu słów
do Biblii? Zobacz Prz 30:5-6.
- W
Mt 1: 23, do kogo tu nawiązuje Mateusz, że dano mu na imię, które znaczy
"Z nami jest Bóg"?
- W
Obj 14: 13, jak umarli mogą "odpocząć" i być szczęśliwi,
skoro po śmierci nie ma świadomości?
- Biblia
mówi, że TYLKO Bóg jest naszym wybawcą (Oz 13:4, Iz 43:11,45:21, itd.).
Jak to może być, że Biblia wielokrotnie powtarza, że Jezus jest naszym
wybawcą (Lk 2:11, Flp 3:20. Tyt 2:13, 3:6, 2Pt 1:1, 2:20, 3:18, itd.)?
- W
nawiązaniu do Iz 14: 9 - 17, jeżeli po śmierci nie ma świadomości jak
to możliwe, że Szeol "zadrżał z twego powodu, gdy przybędziesz"
(w. 9), w jaki sposób dusze w Szeolu "odzywają się i mówią do
ciebie" (w. 10 - 11), jak mogą być dusze w Szeolu, kiedy: "
zobaczą, będą się tobie przypatrywać; będą cię uważnie oglądać, mówiąc:
,Czy to ten mąż..." (w. 16 - 17), i skąd ty możesz być świadomy,
że to się stało?
- Heb
3:1 nawiązuje do "świętych braci, uczestników powołania niebiańskiego".
W Mk 3: 35 Jezus mówi: "Każdy, kto wykonuje wolę Boga, ten jest mi
bratem...". Tak więc wg Biblii, każdy kto wykonuje wolę Boga, jest
bratem Jezusa i uczestnikiem powołania niebiańskiego. Jak to możliwe, że
Towarzystwo Strażnica naucza, że tylko 144 000 ludzi pójdzie do nieba?
- Heb
11: 16, mówiąc o kilku wiernych ludziach ze Starego Testamentu (Abel, Noe,
Abraham itd.) twierdzi: "Teraz jednak zabiegają oni o lepsze miejsce,
mające związek z niebem..." oraz "...ich Bóg, bo przygotował
dla nich miasto.". Przypis do słowa "miasto" nawiązuje do
NIEBIAŃSKIEGO Jeruzalem z Heb 12: 22 oraz Obj 21: 2. Jak to możliwe jeżeli
zgodnie z naukami WTS jedynymi ludźmi, którzy pójdą do nieba, jest 144
000 namaszczonych duchem, którzy zostali wybrani z ludzi żyjących po śmierci
Chrystusa?
- Obj
20: 10 mówi: "A Diabeł...bestia jak i fałszywy prorok, i będą męczeni
dzień i noc na wieki wieków." Gdzie Diabeł, bestia i fałszywy
prorok "będą męczeni dniem i nocą"? Podobnie Obj 14: 9 - 11 mówi,
że "jeśli ktoś oddaje cześć bestii... będzie ogniem i siarką męczony...
I dym ich męczarni wznosi się na wieki wieków". Gdzie "ktoś"
mógłby być "męczony... na wieki wieków"?
- W
Łk 24:36-39 oraz Jn 20:26-27 Jezus pokazuje swoim uczniom rany na swoim
ciele jako dowód swego zmartwychwstania. Jeżeli ciało Jezusa zostało
zniszczone przez Boga po jego śmierci, jak Jezus mógł pokazać swoje ciało,
które miało rany na rękach, stopach i boku, i twierdzić, że nie jest
duchem, "gdyż duch nie ma
ciała ani kości, jak ja widzicie, że mam" (Łk 24: 39).
- Jeżeli
Chrystus został stworzony przez Boga i był mądrością Boga (Prz 8:1-4,
12, 22-31), w takim razie zanim Jezus został stworzony, Bóg musiałby być
bez mądrości. Czy to możliwe, że kiedykolwiek Bóg byłby bez swojej
mądrości?
- W
Łk 20:37-38, jak to możliwe, że Abraham, Izaak i Jakub "dla niego
oni wszyscy żyją" (Boga), skoro umarli setki lat wcześniej, zanim
Jezus wypowiedział te słowa?
- Jeżeli
dusza umiera w momencie, gdy umiera ciało, jak "dusze" z Obj
6: 9 - 11 "pozabijanych" wołają "donośnym głosem, mówiąc:
Dokądże, Wszechwładny Panie..."?
- W
Mt 28: 19 Jezus mówi uczniom, aby chrzcili "ludzi ze wszystkich narodów...
w imię Ojca, i Syna, i ducha świętego". Dlaczego uczniowie mieliby
być poinstruowani, aby chrzcić w imię kogoś, lub czegoś, kto nie
jest Bogiem? Czy Świadkowie Jehowy postępują zgodnie z nakazem Jezusa i
chrzczą "w imię Ojca, i Syna, i ducha świętego?
- Jeżeli
dusza człowieka JEST tą osobą, jak dusza może wyjść z człowieka (Rdz
35: 18) albo wrócić do tej osoby (1Kl 17: 21)?
- Towarzystwo
Strażnica naucza, że ziemia nigdy nie zostanie zniszczona ani wyludniona.
Jak to możliwe, jeżeli Bóg w Iz 51: 6 mówi: "... ziemia zniszczeje
jak szata, a jej mieszkańcy zaś umrą jak zwykły komar...", Jezus zaś
mówi w Mt 24: 35, że "Niebo i ziemia przeminą...", Jan zaś mówi
w Obj 21: 1 : "I ujrzałem nowe niebo i NOWĄ ziemię; bo poprzednie
niebo i POPRZEDNIA ziemia przeminęły i morza już NIE MA"?
- Nawiązując
do Łk 12: 4 - 5, co zostanie z człowieka, który zostałby zabity, co mogłoby
być wrzucone do Gehenny?
- Do
kogo lub czego odnosi się duch Chrystusa (Flp 1:19, Gal 4:6, Rz 8:9)? W Gal
4: 6 jak to możliwe, że duch Chrystusa mógłby przyjść do naszych serc?
Jak to możliwe, że duch CHRYSTUSA mógłby zamieszkać w kimkolwiek? Jeżeli
to, czego naucza Towarzystwo Strażnica jest prawdą, jak Paweł mógłby złożyć
takie oświadczenie, gdyby Chrystus był duchem mieszkającym w niebie?
- W
Jn 8: 56 Jezus mówi: " Abraham, wasz ojciec, wielce się uradował
perspektywą ujrzenia mego dnia, i ujrzał go, i się rozradował". Skoro
Abraham umarł setki lat zanim Chrystus to powiedział, jak Jezus mógł mówić,
że Abraham "ujrzał go, i się rozradował", jeżeli nie ma świadomości
po śmierci?
Justyna; marzec 2002
BROOKLYN