Krzyż czy pal?

Pisma wczesnochrześcijańskie i pogańskie

Pisarze wczesnochrześcijańscy nie pozostawili wątpliwości co do kształtu narzędzia śmierci Jezusa. Językiem używanym przez ówczesnych wykształconych chrześcijan był grecki, gdzie krzyż oddawali oni przez stauros, co jednoznacznie wynika z poniższych cytatów.

  1. Stauros jako litera T lub X

  2. Krzyż (stauros) jako dwie skrzyżowane belki Poniższe cytaty, w większości z greki, pokazują, że stauros również oznacza krzyż w sensie dwóch skrzyżowanych ze sobą belek.

  3. Rogi jednorożca

  4. Postawa człowieka przy modlitwie Ta grupa cytatów również jednoznacznie opisuje wygląd krzyża (stauros), chociaż jest to robione poprzez interpretację Starego Testamentu. Uczniowie i wyznawcy żyjącego Jezusa nie spodziewali się jego śmierci i ukrzyżowanie było dla nich przykrym zaskoczeniem. Po śmierci Jezusa i braku nastąpienia Królestwa Bożego na ziemi zaczęto w Starym Testamencie poszukiwać proroctw, które miały niby przepowiadać śmierć Jezusa na krzyżu. O ile interpretacja wersów ze ST wydaje się naciągana, to wszystkie mają jednak punkt wspólny - wszystkie opisują kształt krzyża jako skrzyżowanie dwóch linii pod kątem prostym.

  5. Inne podobieństwa

  6. Pisma apokryficzne

  7. Krzyż w życiu pierwszych chrześcijan

    Ta grupa cytatów nie mówi wiele o kształcie krzyża, ale raczej o jego znaczeniu w życiu pierwszych chrześcijan. W większości wypadków teksty mówią o czynieniu znaku krzyża. Trudno sobie wyobrazić, jak można czynić znak pala. Czyżby był to znak pionowej kreski? Raczej nie - jaki był kształt znaku kreślonego na czole mówi Orygenes. Dlaczego zatem pisma mówią o krzyżu a nie linii, odcinku czy kresce? Podobny symbol znaczący i wyróżniający ludzi jest opisany w pismach apokryficznych o zstąpieniu do piekieł.

Mimo iż śJ w swoich publikacjach pisali, że pisarze wczesnochrześcijańscy mówią o palu, to nigdy nie podali żadnego cytatu. Bo tak się składa, że pisarze ci opisując wygląd stauros w kontekście śmierci Jezusa lub znaku chrześcijan zawsze piszą o krzyżu.

ŚJ odrzucają te pisma, ponieważ były one pisane przez katolików, więc są nieobiektywne. Co ciekawe, nie odrzucają Biblii, która przez tych i jeszcze późniejszych katolików została ostatecznie skompilowana. ŚJ odrzucają też pisma pogańskie, bo poganie jako niechrześcijanie nie są obiektywni. Zaprawdę, szkoda, że w tych czasach nie było śJ, bo oni są niewątpliwie najobiektywniejsi z obiektywnych.



Spis
Poprzedni Następny

BROOKLYN