Autor: Marcin Majchrzak
W PrzekĹadzie Nowego Ĺwiata, Biblii przetĹumaczonej przez Towarzystwo StraĹźnica, w wydaniu z 1971 r, na stronie 1360 jest reprodukcja jednej z rycin wykonanych przez Lipsiusa, wskazanie ĹşrĂłdĹa tej ilustracji i nastÄpujÄ cy tekst, caĹoĹÄ umieszczona pod hasĹem "pal":
"This is the manner in which Jesus was impaled."
czyli
"To jest sposĂłb w jaki Jezus zostaĹ upalowany"
Sugestia jest oczywista: oto Justus Lipsius, najwybitniejszy znawca Ĺaciny w XVI wieku, specjalista od staroĹźytnego Rzymu, przedstawia sposĂłb w jaki Jezus zostaĹ przybity do pala. Nie ma przytoczonych Ĺźadnych sĹĂłw Lipsiusa.
Umieszczenie ryciny w odpowiednim kontekĹcie wypeĹniĹo swoje zadanie. Polscy tĹumacze StraĹźnicy zamieĹcili juĹź nastÄpujÄ cy tekst (przytaczam w szerszym kontekĹcie niĹź potrzeba):
NiezaleĹźnie od tego, czy tÄ postaÄ wyrzeĹşbiĹ w drewnie szesnastowieczny artysta MichaĹ AnioĹ, czy teĹź kto inny, ilustruje ona fakt, Ĺźe egzekucja Jezusa z rozkrzyĹźowanymi ramionami nie zawsze byĹa sprawÄ tak pewnÄ , jak to dziĹ wmawiajÄ ludziom przywĂłdcy religijni. Na przykĹad Justus Lipsius, rzymskokatolicki uczony uczony ĹźyjÄ cy rĂłwnieĹź (tak jak MichaĹ AnioĹ) w XVI wieku, zamieĹciĹ w swej ksiÄ Ĺźce "De Cruce Liber Primus" rycinÄ przedstawiajÄ cÄ Jezusa przybitego do pala. Pokrywa siÄ to ze znaczeniem greckiego sĹowa uĹźytego w Biblii przy opisie przedmiotu, na ktĂłrym umarĹ Chrystus. Chodzi o wyraz "stauros", ktĂłry okreĹla przede wszystkim prosty sĹup lub pal" (StraĹźnica, CII (1982), nr 14, str. 21).A wiÄc w polskiej StraĹźnicy jest juĹź jasno i bezpoĹrednio powiedziane, Ĺźe Justus Lipsius przedstawiĹ Jezusa przybitego do pala. Czy naprawdÄ Lipsius tak uwaĹźaĹ? Czy mĂłgĹ tak uwaĹźaÄ katolicki uczony? A gdyby nawet tak uwaĹźaĹ, to czy jako katolik mĂłgĹby wydaÄ pracÄ w ktĂłrej sugerowaĹby, Ĺźe krzyĹź nie ma Ĺźadnych ĹşrĂłdeĹ historycznych?
DzieĹo Lipsiusa jest trudno dostÄpne, ale jeĹli juĹź ktoĹ powoĹuje siÄ na nie w publikacji o trzydziestomilionowym nakĹadzie, z frazesem prawdy na ustach i Jehowy Boga na okĹadce, to wydaje siÄ, Ĺźe powinien sprawdziÄ, co Lipsius faktycznie myĹlaĹ o krzyĹźu Jezusa. JeĹźeli anonimowi redaktorzy StraĹźnicy nie uczynili tego, to sÄ po prostu nierzetelni. Gorzej dla nich, jeĹli faktycznie mieli pracÄ Lipsiusa. Bo wĂłwczas Ĺwiadomie pominÄli nastÄpujÄ ce wypowiedzi, jasno wyraĹźajÄ ce stanowisko Lipsiusa (tĹumaczenie MM z angielskiego):
"KrzyĹź (jest) wzmocniony i umieszczany przez pisma OjcĂłw KoĹcioĹa: Oni sami wyjaĹnili przez innych a takĹźe przez wyobraĹźanie sobie. PokrĂłtce krzyĹź byĹ wstawiany a inna poprzeczna belka jest poĹÄ czona i wstawiona z pionowym balem i w ten sposĂłb wcina siÄ (dzieli siÄ). W ten sposĂłb mamy zawsze jakiĹ wystÄp i maĹÄ gĹowÄ (szczyt?), w inny sposĂłb niĹź w Commissa. Poza tym tutaj strony (od koĹca) sÄ cztery graniczne, ale tam, tam sÄ trzy. Kto ma jakieĹ wÄ tpliwoĹci w tej sprawie? Obrazy i stare pisma rĂłwnie rzucajÄ to naszym oczom." (Justus Lipsius, De Cruce Liber Primus, rozdziaĹ IX, str. 24. TĹumaczenie z Ĺaciny przez Marie Shively Tseng, asystenta z University of Southern California. Jej byĹo zweryfikowane jako dokĹadne przez dr J. Donato, dyrektora WydziaĹu JÄzykowego USC.)
Na nastÄpnej stronie dzieĹa Lipsiusa znajduje siÄ takie krĂłtkie zdanie:
"Kiedy czĹowiek, z rozĹoĹźonymi rÄkoma, czci Boga z czystym sercem, przypomina krzyĹź" (Justus Lipsius, De Cruce Liber Primus, rozdziaĹ IX, str. 25)MoĹźna przeczytaÄ u Lipsiusa rĂłwnieĹź takie stwierdzenie:
Nie wiem czy sĹowa Innocenta w tej sprawie powinny odnosiÄ siÄ do tego, Ĺźe na krzyĹźu Pana byĹy cztery kawaĹki drewna, pionowa belka, poprzeczka, drewniany pieĹ (kawaĹek drewna) umieszczony poniĹźej i tytuĹ (inskrypcja) umieszczona u gĂłry. (...) Kiedy analizowaĹem wiele nastÄpnych sĹĂłw Innocenta, powiedziaĹbym, Ĺźe on nie wiedziaĹ o umieszczonej w tym miejscu tabliczce, ale naprawdÄ (jak mĂłwiĹ) wiedziaĹ o drewnianym pieĹku umieszczonym poniĹźej, od ktĂłrego krzyĹź wznosiĹ siÄ. A zatem wydaje siÄ, Ĺźe wiedziaĹ to, Ĺźe tam byĹ jakiĹ rodzaj pieĹka, i ktĂłryĹ z nich byĹ umieszczony na dole krzyĹźa podpierajÄ c go ([Greekscall] ten rodzaj pochyĹej podpĂłrki 'rejestruje') lub pieniek byĹ umieszczony poniĹźej pionowej belki sam w ziemi, do ktĂłrej byĹ wĹoĹźony, tak Ĺźe pal mĂłgĹ staÄ mocniej. TakĹźe przekazane (przez wyliczenie) Ireneusza: 'Sama konstrukcja krzyĹźa miaĹa piÄÄ koĹcĂłw: dwa w pionie, dwa w poziomie i jeden w Ĺrodku, gdzie osoba przymocowana gwoĹşdziami odpoczywaĹa' (...) Podzielili krzyĹź na piÄc koĹcĂłw (Tertulian nazywa je 'punktami'), z ktĂłrych cztery sÄ znane i rozciÄ gajÄ siÄ na zewnÄ trz, a piÄ ty ktĂłry umieszczony w Ĺrodku skrzyĹźowania, gdzie poprzeczna belka przecinaĹa i krzyĹźowaĹa belkÄ osadzonÄ . (Justus Lipsius, De Cruce Liber Primus, str. 661)
Na stronie rycina.htm zobacz rycinÄ ktĂłrÄ jako jedynÄ reprodukuje w swoich publikacjach Towarzystwo StraĹźnica. Znajdziesz tam teĹź dwie inne ryciny, skrzÄtnie pominane, a obrazujÄ ce powyĹźsze sĹowa Lipsiusa. Ponadto na stronie dodryciny.htm znajdziesz jeszcze inne ryciny z pracy Lipsiusa, o ktĂłrych rĂłwnieĹź nie ma najmniejszej nawet wzmianki w pismach StraĹźnicy. ZauwaĹź, Ĺźe we wszystkich przypadkach ktĂłre Towarzystwo zignorowaĹo, krzyĹź ma poprzecznÄ belkÄ.
Mimo iĹź oszustwo jest tutaj ewidentne, dla ĹwiadkĂłw Jehowy obecnych na grupie dyskusyjnej news:pl.soc.religia, sprawa jest czysta: Towarzystwu StraĹźnica nie moĹźna nic zarzuciÄ, poniewaĹź nie cytowano sĹĂłw Lipsiusa, wiÄc nie moĹźna byĹo skĹamaÄ w kwestii jego poglÄ dĂłw! NiewaĹźne, Ĺźe Lipsius miaĹ diametralnie odmienne zdanie od zdania StraĹźnicy -- poniewaĹź go nie przytoczono, to wszystko jest w porzÄ dku. Co ciekawe, jeden z nadgorliwych "obroĹcĂłw z urzÄdu" uwaĹźaĹ, Ĺźe StraĹźnica przedstawiĹa prawdziwÄ informacjÄ o poglÄ dzie Lipsiusa (a wiÄc, Ĺźe Lipsius przedstawiĹ Jezusa na palu), chociaĹź jego zdaniem Lipsius przedstawiĹ Jezusa na tradycyjnym katolickim krzyĹźu. Niestety, nie udaĹo mi siÄ dowiedzieÄ jakÄ logikÄ Ăłw Ĺwiadek Jehowy siÄ kierowaĹ, a logika ta nie byĹa boolowskÄ , skoro jednoczeĹnie za prawdziwe uznawaĹ dwa sprzeczne ze sobÄ zdania. Tutaj moĹźesz przeczytaÄ te dyskusje.
Dyskuje (HTML) toczone na grupie pl.soc.religia
lipiec 2001